Зимова експлуатація кондиціонерів
частина #1
Консервація
Експерти стверджують, що найкращим способом зберегти кондиціонер узимку є його консервація. Проводиться ця процедура спеціалістом з обслуговування кондиціонерів і складається з декількох операцій, найбільш відповідальною з яких є конденсація холодоагенту, що знаходиться в системі, в блоці апарату, розташованому зовні:
- до сервісного роз’єму агрегату приєднується спеціальний колектор;
- кондиціонер включається;
- перекривається рідинний вентиль компресорного модуля кондиціонера;
- у разі досягнення тиском всмоктування величини, нижчої за атмосферний, перекривається газовий вентиль;
- колектор від’єднується.
Ці маніпуляції дозволять зберегти холодоагент до наступного сезону, не давши йому зникнути через мікротріщини і зазори в з’єднаннях магістралей. Після цього здійснюється блокування або роз’єднання електричних контактів, що дозволить уберегти компресор від мимовільного запуску під час зимового зберігання. При необхідності зовнішній блок пристрою захищають від зовнішніх впливів, таких як бурульки, що падають.
Але в деяких випадках обійтися в зимовий період без додаткового обігріву зовсім непросто і доводиться на свій страх і ризик включати пристрій, щоб прогріти повітря у квартирі чи офісі. Чи можна уникнути виходу з ладу обладнання під час сильних заморозків?
Принцип роботи
Багатьом користувачам кондиціонерів добре відомо, що сам по собі пристрій не здатний генерувати холод чи тепло – будь-який існуючий у світі кондиціонер, незалежно від продуктивності та типу, просто виконує роль “теплового насоса”, ефективно перекачуючи тепло в тому чи іншому напрямку. Тепло переноситься за допомогою речовини зі специфічними властивостями – холодоагенту, якою найчастіше виступає газ фреон. Передача тепла від фреону до повітря, що оточує зовнішній або внутрішній блоки пристрою, відбувається за допомогою спеціальних деталей з великою площею поверхні – теплообмінників:
- у певному обсязі відбувається поглинання теплової енергії через теплообмінник;
- компресор переміщає фреон у теплообмінник, розташований в іншому блоці системи;
- через теплообмінник, доставлене холодоагентом, тепло передається в приміщення або навпаки – назовні.
Продуктивність подібної системи залежить від будови і якості самого теплообмінника, а також температури повітря, в середовищі якого відбувається робота деталі. У зв’язку з цим головною проблемою, що з’являється під час використання пристрою в холоди, стає зміна основних характеристик продуктивності самих теплообмінників під дією холоду. Фахівці кажуть, що під час обігріву в холодну пору року будь-які теплообмінники, які використовуються в системах, стають “перерозміреними”, а під час охолодження при недостатньо високій температурі на вулиці – “недорозміреними”. У холоді обладнання можуть спіткати найрізноманітніші неприємності:
- різке зниження ефективності;
- збільшення періоду переходу за зміни параметрів системи;
- витік рідкого холодоагенту в об’єм картера;
- відмова запускатись у холодну пору року;
- перебої у роботі дренажу.
Перелічені неприємності здатні викликати ще сумніші наслідки:
- обмерзання блоку, розташованого в приміщенні, що тягне за собою ризик виникнення гідроудару та руйнування компресора;
- через шар льоду на теплообміннику, вода не йде в дренаж, а безладно стікає на крильчатку, яка викидає її в приміщення;
- значне погіршення температурного режиму двигуна, що може спричинити його вихід з ладу у будь-який момент;
- підвищення робочої температури компресорної установки, що спричиняє розплавлення пластмасових деталей системи;
- обмерзання дренажної трубки.
Всі ці неприємності можуть засмутити будь-кого і дізнавшись про них, користувач кондиціонера навряд чи захоче ризикувати недешевим пристроєм. Але не все так погано – вихід є, і він називається “зимовий комплект”.
До набору комплекту для зимової експлуатації кондиціонера входить сповільнювач для вентилятора та два види нагрівачів: для картера та для дренажної системи. Як ми вже знаємо, зимою знижується продуктивність теплообмінника. Щоб виправити ситуацію, можна зменшити потік повітря, що надходить. Сповільнювач, що використовується в цих цілях, складається з датчика, що визначає температуру конденсації, та виконавчої частини, яка відповідає за регулювання швидкості обертання крильчатки. Точне регулювання дає змогу уникнути обмерзання та домогтися стабільної роботи за низьких температур.
Нагрівач картера призначений для щадного пуску компресора, який під час “холодного” запуску часто виходить з ладу. Нагрівальний елемент починає виконувати своє завдання відразу ж після того, як зупиниться компресор. Завдяки підігріву натікання холодоагенту в картер не відбувається навіть під час тривалих простоїв обладнання. Також під час підігріву не загусає від холоду мастило і всі механічні елементи системи отримують достатнє змащення під час роботи.
Дренажний нагрівач покликаний вирішувати проблему обмерзання дренажної трубки та забезпечувати нормальне відведення води із системи. Ці пристрої можуть бути двох типів: розташовані всередині та зовні дренажу.
частина #2
Зимові проблеми
Коли ми вмикаємо пристрій для опалення приміщення, використовуються два джерела теплової енергії – повітря, а також тепло, яке виділяється компресорною групою при роботі. Від першого джерела значною мірою залежить ефективна робота пристрою і саме характеристики зовнішнього повітря впливають роботу пристрою, викликаючи негативні наслідки. Щоб тепло зовні передавалося у заданому напрямку, необхідно підтримувати температуру фазового переходу. Розмір перепаду будь-якого теплообмінника – важлива робоча характеристика.
Робота при 0°C
Використання кондиціонера при помірній, нульовій температурі має певні особливості. Різниця температур зовні і всередині приміщення, що обслуговується, повинна знаходитися в суворих межах 5-15 градусів – тільки в цьому випадку створюються нормальні умови для фазового переходу холодоагенту. На жаль, вже за +5 градусів навіть хороший теплообмінник має негативний фазовий перехід. У таких умовах теплообмінник починає працювати гірше, на поверхні з’являється іній, а це перешкоджає нормальному теплообміну цієї деталі. В результаті обмерзання компресор починає давати збої через надходження до його камери рідкого фреону.
Негативні наслідки
Система, що забезпечує відтаювання блоку, який розташований на вулиці, час від часу вмикається, що спричиняє появу всередині блоку льоду. У результаті цього руйнуються або блокуються лопасті вентилятора, що призводить до виходу з ладу всього агрегату. Холодоагент, у якого “не вийшло” перетворитися на газ у трубках теплообмінника, надходить у всмоктувальну магістраль, що цілком може викликати таке руйнівне явище як гідравлічний удар. Також відбувається перегрів або обмерзання компресора, що також виводить його з ладу. Основна причина перерахованих проблем – недостатня продуктивність розташованого в компресорному блоці теплообмінника, під час роботи агрегату в умовах низьких температур. Поки що не існує ефективних способів підвищити характеристики теплообмінників, а ігнорування особливостей цих пристроїв, як правило, призводить до плачевних для обладнання наслідків. У зв’язку з цим можемо підбити підсумок: вмикати кондиціонер на обігрів за температур, нижчих за зазначені в паспорті, в жодному разі не можна.